Sikerült a kezeink közé kaparintani a LADA Vestát. Nagyon érdekelt már ez a típus. Régen volt 1200-es Zsigulim, király kis járgány volt. Vezettem 1600-os Ladát is, az milyen jól ment. Azért azt tegyük hozzá, hogy az elmúlt kb. 20 év az emlékezetemben biztos sokat javított az autók minőségén. A LADA jelenkori történelméből pedig a Grantát próbáltam tavaly. Hát az még elég sok kívánnivalót hagyott a kidolgozás területén és a dizájnja sem volt öt csillagos. A motorja viszont élénk volt és klasszul cibálta az aránylag könnyű kasztnit.
És akkor a Vesta
Amint meglátja az ember, egy dolgot le kell szögezni: az autó jól néz ki. És nem csak zsigulis nosztalgiától révedező szemmel. Ez egy nyugat-európai dizájn. Nem is csoda. Az autó már teljesen a Renault éra alatt született. A dizájner pedig a Volvónál is szolgált Steve Mattin.
Elölről nem akar agresszívnak tűnni, inkább kedves az uralkodó X dizájnnal kanyarított lámpák, hűtőrács és a ködlámpa környéke. A ködlámpa és a kis króm bajusz nekem személyes kedvencem, egy nagyon igényes részlet. Finomság még az első lámpa tetejébe írt LADA felirat is.
Oldalról inkább látszik, hogy az autó elég magas, de azért nem bumfordi. A sárvédőkön és ajtókon futó homorulatok picit nekem erőltetettek, de nem túlságosan. Az alufelnik nem túl fantáziadúsak, de ez nem egy Maserati.
A hátulja kifejezetten jól sikerült. Nagyon szép a lapos csomagtér és a dőlt hátsó szélvédő, egész sportos külsőt kölcsönöznek a Vestának. A szintén xeskedő hátsó lámpák is harmonikusak. Hogy a nagy LADA felirat vagy egy szép logo mutatott volna jobban, azt mindenki eldöntheti. De az lehet egy magyarázat, hogy a Lada jelet Nyugat-Európában nem nagyon ismerik.
Üljünk be
Az autóba beülve megcsap az új műanyag szaga. De ez egy ismert szag. Az olcsóbb nyugati autókban is lenni szokott az első hetekben. Ebben a Vestában pedig még csak 231 km van. Gondolom, majd kiszellőzik. Az első pozitív élmény, hogy az ülést nagyon hamar tudom kényelmesre igazítani. Klassz a deréktámasz és jó az oldaltartás. A műszerfal anyagválasztása a budget kategória velejárója, kemény, kopogós. De szemre jól néz ki és nem is tükröződik a szélvédőn.
A kormány fogása 10 óra 10 percnél jó, de feljebb más az anyag, ott hamar megizzad a tenyér. Apropó, kormány. Mondhatni multi kormány. Jobb oldalon szabályozhatjuk a zene vagy a telefon hangerejét illetve válthatunk navigáció, cd, rádió és telefon között. Bal oldalon pedig beállíthatjuk a tempomatot!!!
Itt jegyezném meg, hogy a konkrét példány egy LUX felszereltségű Vesta, aminek a lista ára 3.899.000 Ft. Van benne digitális klíma, négy elektromos ablak, elektromos szervokormány, esőszenzor, ülésfűtés, navigáció, első és oldal légzsákok, tolatókamera és visszagurulás gátló, hogy csak az izgalmasabb tételeket említsem. Azért ez egy Ladától nem rossz. De egy Fiattól vagy Citroentől sem lenne az.
A műszer egységek elég egyszerűek, de a célnak megfelelnek. A középső infotainment a jobb oldali bajuszkapcsolóról állítható és mutatja többek között a pillanatnyi és átlag fogyasztást is. A középső érintőképernyő meglepően jól működik és mikor a nap rásüt, akkor is jól látható. A navigációt is könnyű kezelni. A telefon kihangosítóját hamar sikerült a telefonommal összepárosítani, de engem valamiért nem hallottak a túloldalon. Bár lehet, hogy ez csak valami konfigurációs probléma volt.
A digitális klíma is jól működik és nagyon hamar lehűti az utasteret. A kezelőszervét kívánatosnak nem nevezném, de a célnak megfelel. A váltó fogása jó, de váltáskor kicsit néha akad. Valószínűleg picit be fog kopni. A vezetőnek járó könyöklő kedves gesztus, csak éppen a biztonsági övet nem lehet becsatolni tőle. A külső tükrök állítása klassz dolog, de az elektromos ablakok kapcsolói, ha lefelé akartam nyomni, vágja az ujjamat. Illetve hiányzik még a komfort modul. Így végig tartani kell a kapcsolót.
A szellőző rostélyok sajnos nem túl tág dimenzióban állíthatók, viszont rekeszből van elég. A kesztyűtartó pedig akkora, hogy ott akár kisebb állatok is lakhatnak. A két literes pet palackot úgy nyelte el, hogy alig találtuk meg.
A kilincsek dizájnja és fogása is jó. Amit nem értettem sem én sem a kollégák, hogy a barna, repedezett mintájú műanyag betétre miért volt szükség? Túl jól nézett ki a belseje? Na mindegy.
A hely elől és hátul is bőséges lenne, ha a tetővonal nem lenne kicsit lecsapva. Én a 193 cmmel hátul már fejet kell, hogy hajtsak a tervezők akaratának. A csomagtér is hatalmas és jól pakolható. Az ajtó zsanérja kicsit belóg a térbe. Ezt már elegánsabban szokták megoldani.
Induljunk
Ebben az autóban - mint az összes Vestában – 1,6-os szívó benzines lakik. 105 lóerő és 148 Nm nem nagy értékek, de normálisan használva mindenre elég.
A Granta motorját reszelték kicsit tovább. A váltó és a futómű pedig Renault. A fokozatok nem túl hosszúak, hamar fel lehet váltogatni és pörgetve megjön azért az élet is úgy 3500-as fordulat körül. Ehhez társul egy kellemes szívó hang is, ami audio tuningnak is megfelel. Fickósabbnak érezzük tőle a Vestát. Pilisi kanyargós utakon is próbáltam a Ladát és két személlyel, klíma nélkül egész virgonc volt. A klímát bekapcsolva már eltűnt a lelkesedés.
Az autó nagyon magas. 17 cm a hasmagassága. Így egy padka vagy egy magyaros úthiba nem különösebben ejti gondolkodóba teszt alanyunkat. Viszont ezek ismeretében nem nagyon mertem kezdetben betenni egy élesebb kanyarba. De aztán csak megpróbáltam és kellemeset csalódtam. Elég komfortos a rugózása, de azért feszes is, így nem következtek félelmetes billenések csak simán bevettük a kanyart. Persze, aki Vestát vesz, gondolom, nem a hegyi szerpentineket fogja naponta róni kettesben, de azért jó volt.
A fogyasztás városban 8,5 liter körül alakul, országuton 7 liter körül kér 100 km-re. A klímára visszatérve nagyon gyorsan lehűti az autót és a fűtésről is jókat mondanak. Mégiscsak egy orosz autó.
Amit érdemes még tudni, a Vesta mind tengelytávja és csomagtartó mérete, mind minősége miatt alkalmas taxinak itthon.
Érdekes még, hogy a tunerek mennyire szeretik a Vestát. Ebből is látszik, hogy jók az arányai.